CORUM L’Épargne bevestigt deelname aan The Ocean Race Europe

Frans IMOCA-team doet mee aan de eerste editie van het nieuwe evenement

Nicolas Troussel traint aan boord van de IMOCA Corum L’Épargne.
© Eloi Stichelbaut

Het zeilteam CORUM L’Épargne, onder leiding van schipper Nicolas Troussel, heeft bevestigd dat het dit voorjaar zal deelnemen aan de eerste editie van The Ocean Race Europe, met zijn IMOCA van de nieuwe generatie.

“De Ocean Race Europe is voor ons een geweldige nieuwe uitdaging,” zegt schipper Nicolas Troussel. “Als een volledig bemande race van de Atlantische kust van Frankrijk naar de Middellandse Zee met verschillende stops heeft het een interessante race route. Het zal een nieuwe stijl van racen voor ons zijn, en past goed op onze kalender als we ons seizoen van racen dit jaar ontwikkelen.”

The Ocean Race Europe is een nieuw evenement, opgezet door de organisatoren van The Ocean Race als onderdeel van een 10-jarig raceprogramma tot 2031. Het Europese evenement zal om de vier jaar plaatsvinden (2021, 2025, 2029), in de pauzes tussen de rond-de-wereld edities van The Ocean Race (2022-23, 2026-27, 2030-31), om een doorlopend raceprogramma te bieden.

Deze eerste editie van The Ocean Race Europe zal twee klasses in actie zien – de technologiegedreven IMOCA-klasse en de one-design VO65’s. Het raceparcours zal bestaan uit verschillende etappes met punten tussen iconische Europese steden, waarvan de route binnenkort wordt bevestigd.

“Met de bevestiging van Nicolas Troussel en zijn CORUM L’Épargne Sailing Team dat ze aan de startlijn van The Ocean Race Europe zullen staan, wordt de lat in de IMOCA-vloot meteen een stuk hoger gelegd,” aldus Race Director Phil Lawrence. “We verwachten een sterke opkomst in beide klassen, met de topnamen in onze sport die meedoen.”

Nicolas Troussel is tweevoudig winnaar van de prestigieuze Solitaire du Figaro en heeft talrijke kampioenschappen en podiumplaatsen in alle grote offshore races op zijn naam staan. Zijn IMOCA CORUM L’Épargne behoort tot de nieuwe generatie boten die de technologie van de foiling tot het uiterste drijft.

“Het zal interessant zijn om de boot te laten racen in een volledig bemande configuratie,” zei Troussel. “Dit is iets wat we nog steeds aan het leren zijn – hoe kunnen we het volledige potentieel van de boot bereiken, wat is de beste set-up – dus The Ocean Race Europe zal een goede test zijn voor ons team om te concurreren met andere soortgelijke boten en een geweldige kans om weer te gaan racen in onze IMOCA.”